Klaar voor de volgende fase

Het geheim achter elke leefstijl verandering…

Het geheim achter elke leefstijl verandering…

mrt 5, 2015 Blog

Organiseer je leven! Voorkom stress

550_0_3_78_3_nl_klok_dagboek2a

Ze zit tegenover me, eindelijk! Na drie keer afzeggen of de afspraak te zijn vergeten, zit ze op de oranje stoel in mijn werkkamer. Haar tas is ze vergeten maar belangrijke dingen krabbelt ze met een potloodje in het schrift voor zich. Mijn studentenleven ligt allang achter me maar ik kan me nog goed inleven in dat chaotische leven van haar.

Ze heeft nog steeds last van moeheid nadat ze genezen is van de ziekte van Pfeiffer en wil daar nu van af. Ze wil fitter en gezonder worden. Als we door het bloemmodel lopen waarin we alle leefstijlfactoren een voor nalopen, komt de aap uit de mouw. Dagen achtereen pasta eten met alleen pesto, weinig beweging, veel stress en teveel slaap. ‘Ik houd niet van groente en fruit,’ is de verklaring. Bovendien is het lastig plannen om te sporten, omdat ik zo’n onregelmatig lesrooster heb.’

Excuses? Nog geen motivatie voor leefstijl verandering!

Excuses bij de klant duiden er meestal op dat er nog geen intrinsieke motivatie is om de leefstijl te veranderen, daar ben ik altijd alert op. Zoals een zakelijke klant mij echt heel duidelijk aangaf waarom ze elke dag haar eten ging afhalen of kant en klaar liet brengen. Ze wilde namelijk geen extra gedoe aan haar hoofd en had geen tijd om te koken. De omvang van haar buik sprak daarover boekdelen. De coaching hebben we toen even gestopt. Uiteindelijk gaf de weegschaal haar het inzicht dat ze zoveel transvetten naar binnen schoof dat dit veel ongezonder was dan haar kookstress. Een halfjaar later klopte ze opnieuw bij me aan en was de motivatie en de noodzaak hoog genoeg.

Maar bij deze studente is de motivatie er. Alleen de organisatie niet! Die komt meestal als ik vertel dat gezondheid aan de basis ligt van haar hele leven. Van haar fitheid en van alles wat ze wil doen: studeren, werken, haar sociale leven. Als die er niet voldoende is en ze daar niet aan werkt, komt de rest ook op zijn gat te liggen vanwege haar onfitte gevoel, houding en de lichamelijke klachten die ze daardoor krijgt.

Organisatie van je leefstijl voorkomt stress

Organiseren dus! Het geheim van elke leefstijlverandering. Geen tijd is geen excuus. Prioriteit is er altijd en dat betekent: plannen. Er is altijd wel een gaatje te vinden in je agenda, desnoods ten koste van andere (onbelangrijkere) dingen. Kleine kinderen zijn geen excuus, die gaan vroeg naar bed waardoor je in je eigen huiskamer ook je oefeningen kunt doen. Je kunt altijd boodschappen tussendoor doen of inplannen, of door de AH laten brengen. Desnoods bij de buren als je er niet bent. Dat je geen ochtend- of geen avondmens bent, daar is wel een mouw aan te passen. En als deze gezonde gewoonten er eenmaal insluipen, hoef je minder te organiseren omdat het al in je ‘planning’, in je systeem zit. En omdat je al hebt ervaren dat je je fitter voelt en niet anders meer wilt. Dit voorkomt stress. Hoe we dit aanpakken? Lees verder.

Hoe? Start met deze eenvoudige tips

Tijdens onze leefstijlcoaching besteden we altijd aandacht aan de organisatie van de leefstijlverandering, in meer of mindere mate, afhankelijk van wat nodig is. Enkele tips:

Plan dagelijks minimaal een halfuur in voor gezond koken en oefeningen. In een kwartier kun je een gezonde maaltijd op tafel hebben en ook een aantal sit-ups en planking hebben gedaan. Geen zin? Geen tijd? Geen excuus. Het halfuurtje extra TV kijken of je Facebook checken kun je skippen. Die tijd je namelijk wel altijd! En als je een halfuurtje eerder opstaat, kun je dit al gedaan hebben voor je dag begint.

Lastige zaken kun je het beste met een bepaalde frequentie standaard inplannen: administratie eens per maand, ontkalken/schoonmaken van belangrijke dingen eens per twee weken, etc. Cluster het boodschappen doen: eens of twee keer per week. Net als het schoonmaken. Dat is efficiënter en dan hoef je er maar een keer tegenop te zien. Plan het in je digitale agenda in zodat je rust in je hoofd krijgt. Het is geregeld, jij gaat het doen.

Beloon jezelf. Na zo’n 8 weken of het 20 x doen is een nieuwe gewoonte erin geslopen en zul je je fitter en gezonder gaan voelen. Dat is al een beloning op zich. Je kunt ook het geld dat je hebt uitgespaard met afhaalmaaltijden en ongezonde dure snacks in een potje stoppen en jezelf belonen met iets moois.

Verwerk en verstop fruit en groente zoveel mogelijk in maaltijden. Blender het voor ’s avonds in je yoghurt als je geen zin had het overdag te eten, verwerkt het door de pasta, maak eens per week soep van alle overgebleven resten in de koelkast.

Andere praktische tips vind je in dit artikel. Succes!