Voor informatie:

VitaalKlaar
Tel: 06-13575944
E: info@vitaalklaar.nl

Contactformulier »

Strak in je vel voor de zomer?

3 mei 2015

Teken een (leefstijl)contract met jezelf!

IMG_0315[1]

Tot nu toe heeft ze haar verlies telkens ‘weggegeten’. Zowel het verlies van haar vader als dat meest recente verlies, heeft ertoe geleid dat ze vele kilo’s is aangekomen. ‘Gister was het Koningsdag hoor,’ verantwoordt ze als reactie op mijn vraag waarom in haar eetdagboekje staat dat ze 3 tompouces heeft verorberd. ‘En op zondag maken we altijd thuis een croissant-ontbijtje’. Het meest vette van alle ontbijtjes, leer ik haar. Die kunnen we sowieso schrappen.

Het is genoeg, we moeten hardere maatregelen nemen. Sporten helpt wel maar niet alles om af te vallen. Elk pondje gaat nog steeds door het mondje. Als zij loyaal aan zichzelf wil zijn en echt die vier kilo nog wil afvallen voor haar vakantie eind mei, moeten we een contractje maken. Een dergelijk contract maak je als leefstijlcoach ook voor je aan de opleiding begint, met diverse goede voornemens. En dat helpt. Het knaagt aan je als je toch weer vervalt in oude leefstijlgewoonten. Het tikt symbolisch op je vingers als je langs de patatkraam loopt. En het leid je uiteindelijk naar je ultieme doel. Mits er daarnaast natuurlijk ook duidelijke ‘implementatie-intenties’ zijn opgesteld.

Echte leefstijlverandering? Bij deze klant ging dat zo

Tijdens een lifecoachsessie stelde ik haar de vraag wat ze nu echt wilde bereiken op de korte termijn. Ze wilde van haar ‘snaai-gedrag’ af in de avonduren. Op de bank bleef haar hand in de pot nootjes of chocolade gaan, uit gewoonte en als troost. Eerst hebben we de achtergrond van dit gedrag ontrafeld. Wat hieraan ten grondslag lag. Waarom ze dit nu deed. Uiteraard kwam het verlies daarbij ook om de hoek kijken. Het werd haar duidelijk dat deze troost uiteindelijk leidde tot ‘straf’, het aankomen van vele kilo’s en een ongezond gewicht….
Daarna hebben we naar haar wensen, doelen gekeken. ‘Ik wil zo graag die 4 kilo kwijt voor de vakantie,’ verzuchtte ze. En dat is mogelijk, 1 kilo per week. Ze weet wat ze daarvoor moet doen en laten. Maar nu nog het echte daadwerkelijke doen… Uit onderzoek is gebleken dat zogenaamde implementatie-intenties helpen bij het daadwerkelijk uitvoeren van leefstijlvoornemens. Hoe concreter, hoe beter. Als je bijvoorbeeld weer wilt gaan bewegen, helpt het meer door op te schrijven ‘dat je elke dinsdag- en donderdagavond tussen 19 en 20u een uur gaat joggen, 3 minuten met 1,5 minuut rust, samen met de buurvrouw, in het park hier voor het huis’, dan dat je zegt dat je ‘tweemaal per week een rondje gaat rennen’. Ook is het belangrijk op te schrijven wat je doet als je een moeilijk moment hebt, geen zin hebt of niet lekker bent. ‘Dat je dan gaat wandelen of oefeningen thuis doet.’ Ook weer zo concreet mogelijk met activiteit, tijd, plaats, duur en met wie.
ALS-ik-opsta-DAN-ga-ik-gelijk-hardlopen

Op dinsdagochtend ontving ik post van haar. Het was een contract. Ondertekend en wel. Met kort daarin vermeld de implementatie-intenties die we hadden opgesteld, vorige week. Daarbij nog haastig gekrabbeld ‘behalve zon- en feestdagen’. Ik glimlach. Het begin is er. En als dat belangrijk voor haar is, neemt ze op die dagen haar time-out (zonder croissantjes mag ik hopen).

 

 

Deel deze pagina via:
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Voor informatie:

VitaalKlaar
Tel: 06-13575944
E: info@vitaalklaar.nl

Contactformulier »



© 2018, VitaalKlaar, Amsterdam   |  

Algemene voorwaarden   |  
Privacy Policy   |  

Website: sbddesign.nl